Silnik hybrydowy w samochodzie osobowym łączy dwa źródła napędu: silnik spalinowy (benzynowy lub diesla) oraz silnik elektryczny. Dzięki temu pojazd może korzystać z obu napędów osobno lub jednocześnie, co pozwala na oszczędność paliwa i zmniejszenie emisji spalin. Silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy szczególnie podczas ruszania i jazdy miejskiej, a także odzyskuje energię podczas hamowania (hamowanie regeneracyjne), ładując baterię.
Zalety silników hybrydowych:
- Mniejsze zużycie paliwa, szczególnie w miejskich warunkach jazdy.
- Niższa emisja szkodliwych substancji.
- Cicha praca silnika elektrycznego na niskich prędkościach.
- Możliwość odzyskiwania energii podczas hamowania.
Wady:
- Wyższa cena zakupu niż tradycyjnych samochodów spalinowych.
- Większa masa pojazdu ze względu na dodatkowe komponenty, takie jak baterie.
- Koszty ewentualnej wymiany baterii.
- Konieczność specjalistycznej obsługi serwisowej.
Rodzaje silników hybrydowych:
- Hybryda miękka (mild hybrid) – silnik elektryczny pełni rolę wspomagającą, nie może samodzielnie napędzać auta.
- Hybryda pełna (full hybrid) – samochód może jechać tylko na silniku elektrycznym, tylko na spalinowym lub na obu jednocześnie.
- Hybryda plug-in (PHEV) – hybryda pełna z możliwością ładowania baterii z zewnętrznego źródła, np. z gniazdka elektrycznego, co pozwala na dłuższą jazdę na samym silniku elektrycznym.
Silniki hybrydowe to coraz popularniejsze rozwiązanie łączące zalety napędów spalinowych i elektrycznych, pozwalające na bardziej ekologiczną i ekonomiczną jazdę.