Sposoby na ograniczenie wydzielanych spalin

Samochody są prawdopodobnie największym źródłem zanieczyszczeń w miastach. To właśnie w miastach jest to najbardziej widoczne, a głównym efektem jest bardzo toksyczny dla mieszkańców smog. Nie trzeba tłumaczyć że smog jest silnie rakotwórczy a w godzinach szczytu jego stężenie kilkakrotnie przekracza normy. Przez to właśnie normy emisji spalin ciągle ulegają zaostrzeniu. Producenci chcący utrzymać swoje samochody na rynku muszą stosować się do nowych zasad i nie przekraczać dozwolonych norm spalin. Jednym z pomysłów było zastosowanie systemu start-stop, który to wyłącza silnik w momencie gdy jest on niepotrzebny (przykładowo na światłach) Jednak ten system nie przyjął się dobrze bo ciągłe wyłączanie i włączanie silnika drastycznie skraca jego żywotność.

Silniki diesla

Samochody z silnikami diesla należą do tych bardziej oszczędnych. Nowoczesne jednostki potrafią zejść do wyjątkowo niskiego progu spalania. Jest to bardzo zachęcające, ponieważ gdy wskaźnik pokazuje 6 litrów przy jeździe miejskiej, to jest naprawdę dobry wynik. Niestety te silniki wytwarzają o wiele więcej zanieczyszczeń niż benzynowe. Przez to producenci musieli zacząć montować w nich filtry cząstek stałych, które mają za zadanie usuwać większość trujących toksyn. Eksploatacja samochodów z tego typu filtrami jest bardzo ważna. Pozwala na regularne oczyszczanie ich z sadzy, ale trzeba pamiętać o tym jak wypalać tę sadzę. Wszystko wskazuje na to że sam filtr jest bardzo pomocny, ale przy braku wiedzy na jego temat, istnieje prawdopodobieństwo że całkiem szybko ulegnie awarii.

Montaż katalizatorów

Katalizatory wcale nie są takim nowym wynalazkiem. Montowane są w samochodach z silnikami benzynowymi od wielu lat. Jednak dopiero jakiś czas temu temat znów wrócił. To dlatego, że normy emisji spalin wymuszają na producentach stosowanie takich rozwiązań. Przez to każdy samochód wyjeżdżający z fabryki musi być wyposażony w katalizator lub w przypadku silników diesla, filtr cząstek stałych. W zasadzie to nie przeszkadza w eksploatacji samochodu, ale trzeba pamiętać że katalizatory także ulegają awarii. Oczywiście można je wymontować, ale tylko w przypadku starszych pojazdów. Nowe są zbyt naszpikowane elektroniką i samo wymontowanie mogłoby zamieszać w systemie pojazdu. Na szczęście jest szansa odzyskać część pieniędzy po wymontowaniu. Skup katalizatorów może bowiem odkupić od nas taki element po dobrej cenie. W każdym razie jeżeli będziemy chcieli wymontować katalizator z całkiem nowego pojazdu to trzeba będzie znaleźć profesjonalny serwis. Mało kto zna się tak dobrze na elektronice i programowaniu komputera samochodowego by poprawnie usunąć katalizator bez żadnych konsekwencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *